Svar: Mælk fra 1 års alderen
17. december 2018
Alder:
11 mdr.
Kære Ditte og lille Oskar
Tak for dit brev - det er fint, at du skriver tilbage :)
Når Oskar bliver et år, så vil det være rigtig godt, at du skærer ned til en flaske i døgnet, og der bør være modermælkserstatning i denne. I løbet af de næste par måneder, så trappes denne flaske helt ud, så han ikke længere behøver flaske, men i stedet kan puttes med en godnatgrød, lidt mme eller letmælk af en kop, godnatsang, puttebamse eller lignende.
Fra 1 års alderen må han gerne tilbydes lidt letmælk - men max 100 ml i døgnet. Derfor bør det ikke gives via flaske, da han så vil få for stort et indtag af komælk, men han kan med fordel tilbydes f.eks. lidt sovs og letmælk via maden og måske lidt af en kop en gang imellem, så han vænnes til at drikke komælk. Han må i et års alderen også gerne tilbydes lidt neutral sødmælksyoghurt, A38 og tykmælk.
Hvis han samlet får 350 ml mælk dagligt (og flasken med mme tæller med) så vil hans behov for mælk være dækket fint ind...
I takt med at hans bliver 15-16 måneder og flasken trappes helt ud, så vil hans indtag af komælk naturligt kunne øges, og når flasken stopper, så stopper indtaget af erstatning også. Det er kun, hvis børn har mælkeallergi, at de bør fortsætte med specialerstatning.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre :)
Fortsat god appetit - og rigtig god jul til jer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske